Nie ma jednego modelu żywienia dobrego dla każdego. Nawet dieta wysokobiałkowa może zostać ułożona na przynajmniej kilka różnych sposobów i może wyróżniać się chociażby odmienną zawartością występującego w niej białka. Różne są bowiem zapotrzebowania na ten makroskładnik. Dla niektórych dietą wysokobiałkowa będzie już ta, w której pojawi się ok. 70 gramów białka, podczas gdy dla innych optymalny jadłospis będzie zawierać trzykrotnie albo i czterokrotnie większą dawkę protein.

O białku w dietach

Tego rodzaju diety zazwyczaj są stosowane w połączeniu z mocno aktywnym trybem życia. Łączy się je przede wszystkim z ćwiczeniami siłowymi, nastawionymi na rozbudowywanie sylwetki, ukierunkowane na budowanie masy mięśniowej. Według tego co pisze na blogu ProDieta, w przypadku gdy treningi są ciężkie, zapotrzebowanie mięśni na białko rzeczywiście wzrasta i zaczyna wynosić średnio około 1,6 gramów białka na każdy 1 kg masy ciała. Jeszcze większe ilości protein mogą zostać zalecone przy chęci dokonania tzw. rekompozycji sylwetki. Proces ten zakłada jednoczesne redukowanie tkanki tłuszczowej oraz budowanie masy mięśniowej i wbrew pozorom jest możliwy do osiągnięcia, o ile tylko będzie się do niego dążyć i dietą, i ćwiczeniami, a także i zwiększonym spożyciem białka.

Dieta z białkiem a rekompozycja sylwetki

W przypadku gdy zatem dieta białkowa ma być nastawiona na rekompozycję sylwetki, początkowo można spróbować spożywać na niej właśnie te zalecane ogólnie 1,6 g białka na 1 kg masy ciała, by np. po tygodniu czy dwóch zwiększyć tę dawkę do 2,1 gramów, a nawet i 2,3 gramów białka na każdy 1 kg masy ciała. Oczywiście do tego typu zmian żywieniowych zawsze trzeba podchodzić ostrożnie i na spokojnie, zwłaszcza jeśli widzi się, że organizm nie reaguje na te zmiany zbyt dobrze. Dieta wysokobiałkowa przy dłuższym stosowaniu może okazać się nieco obciążająca dla nerek i na tę kwestię trzeba uważać, by w celu poprawy wyglądu sylwetki nie pogorszyć przy okazji swojego zdrowia.