Lody są jednym z popularnych produktów lata, które stały się ultraprzetworzoną żywnością przemysłową zawierającą duże ilości dodanych cukrów i tłuszczów niskiej jakości, a także barwników i aromatów w celu wzmocnienia koloru i smaku. Niedobór naturalnych składników, takich jak owoce, zastępuje się skoncentrowanymi proszkami, syropami, skrobiami i aromatami. Tradycyjne lody są zdrowe, problem w tym, że zdecydowana większość spożywanych przez nas lodów wcale nie jest już tradycyjna.

Niektóre substytuty dla tych ultraprzetworzonych lodów to domowe lody wykonane z mrożonych owoców, nabiału i orzechów. Czy rzeczywiście są one zdrową alternatywą? Domowe lody rzeczywiście mogą być dobrą opcją do walki z letnim upałem, mogą być wykonane w różnych smakach, w tym sezonowych owoców, orzechów, serów, mleka, soków roślinnych, nawet 80% czekolady. Tutaj znajdziesz przepis na pyszne i zdrowe lody truskawkowe.

A jak często można jeść tego typu lody? W dużej mierze zależy to od rodzaju składników użytych do ich produkcji: jeśli są to lody, które zawierają tylko owoce, można je jeść raz dziennie. Jest to bardzo dobry sposób na spożycie owoców i orzeźwienie, a także inny sposób spożywania owoców niż ten, do którego jesteśmy zwykle przyzwyczajeni. Jeśli chodzi o bardziej kremowe domowe lody z większą ilością tłuszczu, zalecanie jest ich spożywanie od jednego do trzech razy w tygodniu.

Z żywieniowego punktu widzenia lody na bazie mleka są dobrym rozwiązaniem w porównaniu z innymi słodyczami, ponieważ dzięki zawartości mleka są źródłem wapnia i białek o wysokiej wartości biologicznej. Ponadto, poprzez dodanie owoców, dostarczają również błonnika i dawki mikroelementów, takich jak witaminy i minerały.

Jak posłodzić domowe lody?

Najlepszą alternatywą dla cukru w domowych lodach, oprócz słodyczy, którą zapewniają same owoce są:

  • Miód. Jest to naturalny słodzik, choć ma wyższy ładunek glikemiczny. W zależności od zapotrzebowania kalorycznego każdej osoby, aktywności fizycznej i patologii, które możemy mieć, możemy korzystać z tego słodzika.
  • Naturalna stewia. Wskazane jest stosowanie naparu z liści lub czystego ekstraktu.
  • Środki słodzące i syropy. Nie są one najlepszym rozwiązaniem, choć można je dodać na początku i stopniowo zmniejszać, jednak ideałem byłoby przyzwyczajenie się do naturalnej słodyczy składników, których się używa.